Joustava mieli on kuuminta HOTtia

Joustava mieli -kirjat

Arto Pietikäisen Joustava mieli -kirjat ovat kulkeneet mukanani jo pitkään. Arto on psykologi ja kouluttajapsykoterapeutti, joka työskentelee yksityisvastaanotolla Tampereella, kouluttaa ammattilaisia ja luennoi psykologisen joustavuuden kehittämisestä. Joustava mieli -kirjasarjassa käsitellään hyväksymis- ja omistautumisterapiaa (HOT), joka kuuluu kolmannen aallon käyttäytymisterapiamuotoihin. HOTilla on vankka tieteellinen tutkimusperusta ja sen avulla on saavutettu hyviä tuloksia terapioissa. Pietikäisen kirjoissa esitellään HOTin perusteita ja menetelmiä mm. stressin, uupumuksen ja elämänkriisien hoitamisessa.

HOTin perusajatus on psykologisesti joustavan mielen rakentaminen ja vahvistaminen. Tarkoituksena on löytää ja kirkastaa omat arvot – ne asiat, mitkä ovat juuri sinulle tärkeitä. Tämän lisäksi pyritään tunnistamaan ja hyväksymään tunteet ja ajatukset niin, että pystymme toimimaan arvojemme mukaisesti silloinkin, kun se tuntuu hankalalta tai epämiellyttävältä. Tärkeintä on elää itselleen merkityksellistä arkea. Elämää, joka on mielekästä ja elinvoimaista ja jossa arvomme näkyvät ja tulevat todeksi.

Joustava mieli kehittyy harjoittelemalla

Joustava mieli -kirjoissa on paljon käytännön harjoituksia ja esimerkkejä. Tärkeää onkin juuri harjoittelu, muuten psykologisesti joustava mieli ei pääse rakentumaan. Perusesimerkkinä voisi olla tilanne, jossa mietit, ettet taaskaan ehtinyt tehdä kaikkia töitä pitkäksi venähtäneen työpäivän aikana ja huomenna on kaaos edessä. Sisäinen kriitikko rientää todennäköisesti hyvin avuliaasti kertomaan, että ”olen aina näin surkea”. Olosi tuntuukin surkealta, kaaos tuntuu kaatuvan päälle ja kaadut työpäivän jälkeen sohvalle koko illaksi, vaikka olisit halunnut tehdä jotain ihan muuta.

”Olen aina näin surkea” -ajatukseen voisi lähteä HOTin oppien mukaan hakemaan etäisyyttä ja uutta näkökulmaa lyhyen lisäyksen avulla: ”Minulla on näköjään tällainen ajatus, että olen aina näin surkea”. Mieli tuottaa monenlaisia ajatuksia, joista osa ei ole ollenkaan totta, vaikka uskomme usein niin. Pelkän ”minulla on ajatus, että” -lauseen lisääminen antaa sinulle välimatkaa ajatukseesi ja mahdollisuuden katsoa ja tarkastella ajatusta sellaisena kuin se on. Vain ajatuksena, ei totuutena.

Jos saat etäisyyttä ajatukseen, pystyt ehkä paremmin miettimään, mitä valintoja voit tehdä. Ehkä lepäät sohvalla aikasi, mutta siirryt sitten tekemään jotain itsellesi tärkeää, arvojesi mukaista. Todennäköisesti tämä itsellesi tärkeä tekeminen auttaa sinua palautumaan, antaa sinulle onnistumisen tunnetta ja hyvää mieltä. Vaikka työpäivä olikin raskas, sinä et ole surkea, vaan tärkeä. Ja sinulle merkityksellinen toiminta vahvistaa juuri sinua.

Arvot ja merkityksellinen elämä

Oma arvotyöskentely on hyödyllistä merkityksellisen arjen ja elämän elämisessä. Kun selvitämme, mikä on meille aidosti tärkeintä ja merkityksellisintä, emme ajaudu eettisiin ristiriitoihin esim. ajankäyttömme suhteen tai työpaikalla. Arvojen kirkastaminen ja niihin keskittyminen auttaa elämään omannäköistä arkea, hyvinvoivana ja hyvävireisenä. Omien ajatusten ja tunteiden tunnistaminen ja hyväksyminen, niihin etäisyyden ottaminen ja arvojen mukaisesti toimiminen silloinkin, kun se tuntuu haasteellisesta, auttaa jakamaan aikaa niin, että pysyt hyvävoimaisena ja teet valintoja tietoisesti.

Rutiininomaisesti, ns. autopilotilla toimiminen aiheuttaa usein kuormittuneisuutta, eksymistä omien arvojen mukaisesta elämästä ja pidemmän päälle stressiä ja erilaisia liitännäissairauksia. Autopilotin sijaan kannattaa vahvistaa HOTin avulla tietoista hyväksyvää läsnäoloa ja itsemyötätuntoa.

Sovellan ja hyödynnän itse sekä toimintaterapiassa, coachingissa että nepsyvalmennuksessa HOTin menetelmiä ja työotetta, ja olen nähnyt sen myötä hyviä onnistumisia asiakkailla.

Arto Pietikäisellä on kirjojen lisäksi YouTube-kanava, jossa pääset harjoittelemaan joustavaa mieltä ja tutustumaan HOTtiin paremmin: https://www.youtube.com/channel/UCu_Awf7qqHj1xKUwsB7aJTQ

Olisi mukava kuulla kokemuksiasi HOTista 💚

#hyvässävireessä #vireystila #hyvävire #arjenvireysviesti #arki #hyväarki #merkityksellinenarki #merkityksellinenelämä #omannäköinenelämä #itsemyötätunto #toimintaterapia #toimintakyky #toiminnanohjaus #coaching #lifecoaching #valmennus #nepsyvalmennus #neuropsykiatrinenvalmennus #hyväksymisjaomistautumisterapia #ratkaisukeskeinen #etäterapia #hyvinvointi #arvot #artopietikäinen #joustavamieli #duodecim #kokonaisvaltainenhyvinvointi #tunnetaidot #occupationaltherapy #enjoyingeverydaylife #solutionfocusedcoaching #acceptanceandcommitmenttherapy

Saa jakaa:
Skip to content